Daltonopdracht oefening en een voorbeeld

Oefen met een daltonopdracht

Dalton moet je leren. Dat is niet moeilijk, want het is een manier van zelfstandig leren werken. Dat gaat niet zomaar vanzelf. Zwemmen leer je ook niet door zomaar in het water te springen en leren fietsen lukt ook niet door de eerste keer ‘gewoon’ weg te rijden. Je hebt daar dus begeleiding bij nodig. Daar zijn docenten en mentoren voor. En leerlingen uit hogere klassen die al veel ervaring hebben.

Als je voor het eerst op het Erasmus komt in de eerste klas, ga je ‘op wendagen’, samen met je klasgenoten en met de leerlingen van een andere klas. De mentor is er bij, een aantal van je leraren en een aantal mentorleerlingen uit 4 havo en 5 vwo. Die laten je op een leuke wijze wennen aan elkaar en aan de manier waarop dalton werkt. Na een paar dagen heeft de manier waarop je dalton ‘doet’ geen geheimen meer voor je!

En als je daarna moeite hebt om je planning voor elkaar te krijgen, dan bespreek je dat met je mentor of met de studiecoördinator. Die hebben dat waarschijnlijk ook al geconstateerd en helpen je dan om je planning voor elkaar te krijgen.

Tijdens het Open Huis (eind januari)  is er voor aanstaande leerlingen een heel programma waarin je kan oefenen met mini-daltonopdrachten. Dan kan je zelf ervaren hoe het werkt.

Voorbeeld van een daltonopdracht

Mensen die geen ervaring hebben met dalton, kunnen zich vaak geen voorstelling maken wat zo’n ‘daltonopdracht’ feitelijk inhoudt. Dat verschilt ook zeer. Een opdracht wiskunde zal sterk verschillen van een opdracht geschiedenis of klassieke talen. Een opdracht voor een eerste klas ziet er natuurlijk ook weer heel anders uit dan voor bijvoorbeeld 3 gymnasium of 5 havo.

De ideale opdracht kan zelfstandig, d.w.z. zonder de directe hulp van de docent, op school gedaan worden, nodigt uit tot samenwerking met anderen, creativiteit en gebruik van hulpmiddelen, is meer of minder vakoverstijgend , je leert er uiteraard van en de opdracht biedt mogelijkheden om het resultaat te tonen of te presenteren aan medeleerlingen.
Zo’n opdracht samenstellen is niet altijd mogelijk en soms zit er ook wel eens een ‘gewone’ opdracht in die lijkt op een opgave uit een leerboek.

Een voorbeeld van een daltonopdracht voor het vak Grieks in een 3e klas staat hieronder.

Opdracht Grieks 3 gymnasium voor week 9, 10, 11 en 12

Maak een reisgidsje voor een culturele gids naar Kreta
Je reisgids moet minstens de volgende onderwerpen bevatten:
1. Korte geschiedenis van Kreta
2. Uitleg over 1 excursie die tijdens de reis gaat plaatsvinden
3. De mythe van Theseus in taal die voor mensen die niets van mythologie weten ook te begrijpen is
4. Inschrijfformulier voor de reis
5. Internetsites waar reizigers alvast een kijkje kunnen nemen

Het boekje moet bestaan uit minstens 1 dubbelgevouwen A4-tje.
Natuurlijk bevat een goede reisgids ook afbeeldingen, foto’s plattegronden, en een goede vormgeving!

Deze opdracht mag je in tweetallen maken en moet in je Griekse dossier bewaard worden.    Succes!