Dit is
Dalton
Het Erasmus College is een daltonschool. Wij beschouwen de school als mini-samenleving waar leerlingen meer leren dan kennis en vaardigheden voor vervolgopleiding of een beroep. Wij willen dat leerlingen ‘mensen zonder vrees’ worden, die weten dat je van fouten leert, dat je samen meer kunt en dat je elkaar sterker kunt maken.
Daltononderwijs werkt vanuit vertrouwen in leerlingen en medewerkers. Daltononderwijs richt zich op vijf kernwaarden: vrijheid in gebondenheid, zelfstandigheid, samenwerken, reflectie en effectiviteit. Deze daltonkernwaarden zijn terug te vinden in lesuren, in daltonuren en in alle andere activiteiten op de school.
Het daltononderwijs heeft als uitgangspunt dat de school een belangrijke bijdrage levert aan de opvoeding tot volwassenheid. Als volwassene moet men zelfstandig beslissingen kunnen nemen, verantwoordelijkheidsbesef hebben en in verdraagzaamheid kunnen samenwerken met anderen. School moet daarom meer zijn dan alleen maar een gebouw waarin je lessen volgt. Door leerlingen tijdens daltonuren de vrijheid te geven om zelf te kiezen aan welke opdracht ze gaan werken, bieden wij hen de mogelijkheid om te oefenen in het zelfstandig maken van keuzes.
Dalton is net als leren zwemmen: je stuurt een kind naar zwemles, niet omdat het kind al kan zwemmen, maar omdat je het belangrijk vindt dat het kind leert zwemmen. Zo werkt daltononderwijs ook: als je het belangrijk vindt dat een kind in vrijheid keuzes leert maken, zelfstandig wordt, kan samenwerken, kan nadenken over zichzelf en de ander en ook nog eens effectief gebruik maakt van de leeromgeving in de school, past een daltonschool altijd!
Alle medewerkers in de school wijzen leerlingen en elkaar steeds op de verantwoordelijkheid die hoort bij het maken van keuzes. De leerling krijgt vrijheid, maar niet om ‘niks’ te doen. Wie er moeite mee heeft, zal geholpen worden. Zo is het Daltononderwijs voor ieder kind geschikt.
Daltononderwijs gaat ervan uit dat school gericht is op meer dan het behalen van een diploma. School is er ook om andere talenten en vaardigheden te ontwikkelen. Daarom doen we op het Erasmus veel aan muziek, toneel, sport en andere ‘buitenlesactiviteiten’ en betrekken we leerlingen bij de organisatie daarvan. Samen iets tot stand brengen en rekening houden met elkaars sterke en zwakke punten horen daar ook bij. Het is leuker om samen te werken dan in je eentje te ‘ploeteren’; een ander kan helpen bij jouw zwakke punten en jij kunt de ander helpen bij diens zwakheden.
Samenvattend: daltononderwijs benadert leerlingen positief, vanuit het vertrouwen dat iedereen verantwoordelijk kan (leren) zijn en kan (leren) samenwerken. Het Erasmus College leidt de leerlingen ook op voor het behalen van een diploma en wel dát diploma dat het beste past bij hun capaciteiten. De leerling leert inschatten wat hij kan en hij wordt uitgedaagd om een niveau te kiezen dat niet te ver boven, maar zeker ook niet onder zijn mogelijkheden ligt. Een bewuste keuze! Met deze doelstellingen legt het Erasmus College de lat hoog, zowel voor de leerlingen als voor de mensen die er werken. Ook dat is een bewuste keuze.