Kwaliteit
Daltononderwijs staat ook voor effectiviteit. Wij willen graag dat al onze leerlingen terecht komen op de onderwijssoort die het best bij ze past. Vandaar dat onze onderbouw zo veel mogelijk heterogeen samengestelde klassen kent: leerlingen stromen pas in de bovenbouw door naar het best passende examenprogramma.
Het Erasmus heeft deze uitgestelde keuze voor de bovenbouw al toegepast sinds 1970 en onze ervaringen zijn hiermee altijd al positief geweest. Leerlingen krijgen de tijd om zich thuis te voelen op de middelbare school en een beeld van zichzelf en hun interesses en vaardigheden te krijgen. Daarmee maken ze betere keuzes voor hun bovenbouwjaren en uiteindelijk ook voor het vervolgonderwijs.
Op deze manier zien wij al jarenlang een stabiele onderwijsloopbaan voor de meeste leerlingen. In de onderbouw blijven weinig leerlingen zitten. In de derde klas zitten meer leerlingen dan op vergelijkbare scholen op of hoger dan hun oorspronkelijke advies van de basisschool. De snelheid waarmee leerlingen in de bovenbouw een diploma halen, ligt structureel boven het landelijk gemiddelde en de examencijfers zijn op orde.